Minden amit tudni akartál a lakóautó akkumulátorokról
Minden amit tudnod kell a lakóautó akkumulátorokról
A lakóautó akkumulátorok megfelelő karbantartásához és élettartamuk meghosszabbításához fontos tudnunk az akkumulátorok működését és felépítését. A lakóautókban ólom-savas akkumulátorokat használunk, ami azt jelenti, hogy több ólom cella van sorba kapcsolva egy kénsavval telített közegben. Mindegyik cella körülbelül 2,1V-ot termel tehát egy 12V-os akkumulátor hat sorba kapcsolt cellával 12,6V kimeneti feszültséget ad. Az ólom savas akkumulátorok lemezekből készülnek. Az ólom-savas akkumulátorok nem termelnek áramot, hanem tárolják azt. Az ólom lemezek mérete és az elektrolit mennyisége határozza meg, hogy az akkumulátor mennyi töltést képes tárolni.
Nagyon fontos, hogy a használatnak és szükségletnek megfelelő akkumulátort válaszunk. A motor indításához és működtetéséhez szükséges akkumulátort indító akkumulátornak hívjuk. A motor indító akkumulátorok rövid ideig, de nagy áramerősség kiadására képesek. Az indítóakkumulátorok nagyszámú vékony lemezzel rendelkeznek, hogy maximalizálják az elektrolittal érintkező felületek nagyságát. Ez fogja biztosítani a nagy áramerősséget rövid ideig. Az indító akkumulátorok besorolása hidegindítási amperben (CCA) van megadva. A CCA az amperek száma, amelyeket az akkumulátor 0 °C hőmérsékleten 30 másodpercig képes leadni úgy, hogy nem csökken a feszültség 7,2V alá.
Indító vagy munka akkumulátor?
A lakóautók 12 voltos tápellátására használt akkumulátorokat szabadidő vagy munka akkumulátoroknak nevezik. A munka akkumulátorok mélyciklusú akkumulátoroknak kell lenniük, amelyeket úgy terveztek, hogy hosszú időn keresztül állandó mennyiségű áramot legyen képes biztosítani. A munka akkumulátorok vastagabb lemezekkel készülnek, hogy ismételten képesek legyenek mélykisülésre és újra töltésre. Ezek az akkumulátorok amper órába (Ah) és tartalékkapacitásba (Rc) vannak besorolva.
Mi az az amperóra?
Az amperóra besorolás alapvetően azt jellemzi, hogy az akkumulátor mennyi ampert tud leadni mennyi időn keresztül mielőtt az akkumulátor lemerül. A képlet: Amper x óra. Magyarul, A 100Ah akkumulátor 5 ampert tud leadni 20 órán keresztül mielőtt lemerülne. 5x20=100. Ugyanez az akkumulátor képes 20 ampert leadni 5 órán keresztül. A névleges tartalékkapacitás (Rc) az a percek száma, ameddig ~27°C hőmérsékleten az akkumulátor 25 ampert képes leadni, amíg a feszültség 10,5V alá csökken.
Savas, zselés vagy AGM?
A munka akkumulátoroknak két fő konstrukciója létezik. A szelepszabályzott ólomsavas és az elárasztott ólomsavas akkumulátor. A VRLA akkumulátorokban az elektrolit vagy gélben vagy üvegszálas anyagban van felitatva. A zselés akkumulátorok akkumulátor savat használnak gél formájában. Szivárgásbiztosok ezért jól használhatók nehéz körülmények között is.
Azonban a lakóautóhoz használt géles akkumulátoroknak számos hátránya van. A legfontosabb, hogy lassabban és alacsonyabb feszültséggel kell tölteni, mint a savas nem felitatott akkumulátorokat. Bármilyen túltöltés maradandó károsodást okozhat a cellákban. Az Absorbed Glass Mat, vagy másnéven AGM technológiás akkumulátorok szálas anyagot használ a lemezek között, amely 90%-ban elektrolittal van átitatva. Drágábbak mint a hagyományos mélyciklusú akkumulátorok, de van néhány előnyük. Ugyanúgy tölthetők, mint egy hagyományos akkumulátor, nem szivárognak, gyakorlatilag karbantartásmentesek.
Mennyit bír egy munka akkumulátor?
A lakóautók akkumulátorok várható élettartama azonban tőled függ. A használatuk, karbantartásuk, lemerülésük, újra töltésük és tárolásuk mind hozzájárulnak az akkumulátor élettartamához. Az akkumulátor élettartamának egyik fontos tényezője az, hogy milyen mélyen sütjük ki az akkumulátort minden alkalommal. Ha az akkumulátort minden nap 50%-ra lemerítjük, akkor kétszer olyan sokáig fogja bírni, mintha 80%-ra merülne le. Az akkumulátor várható élettartama attól is függ, hogy a lemerült akku milyen gyorsan töltődik fel.
Milyen munka akkumulátorok vannak?
Munka akkumulátorok mindenféle méretben kaphatok. Alapvetően minél nagyobb az akkumulátor, annál nagyobb teljesítményt képes kiadni. Igénytől és rendelkezésre álló hely nagyságtól függ, hogy melyik lesz számodra a legmegfelelőbb.
Használhatsz 12 vagy 24 voltos munka akkumulátort, amely 70-85Ah-t biztosít.
Használhatsz 2db 12 voltos akkumulátort, amelyet sorba kötve 24V-ot fog kiadni és így 140-170Ah teljesítményt is tudnak biztosítani. A párhuzamos kötés az amperórák számát növeli, de a feszültséget nem.
Ha sok hely van a lakóautóban, akkor megteheted, hogy 6V és 12V-os akkumulátorokat használsz különböző fogyasztókra sorba vagy párhuzamosan kötve.
Ha ez még mindig nem felel meg az elvárásaidnak, akkor építhetsz négy akkumulátorból sorba és párhuzamosan kötve 12V-os rendszert, amellyel maximalizálod a kiadható amperóra számot.
Akkumulátor meghibásodásának okai:
A lakóutó akkumulátorok meghibásodásának két leggyakoribb ok az alul és túltöltés. Az alul töltés annak az eredménye, hogy az akkumulátorok ismételten lemerülnek és ciklusok között nem töltődnek fel teljesen. Ha az akkumulátor nem töltődik fel teljesen, akkor a szulfát anyag, ami a lemezek lemerült részeihez tapad majd kristályokká kezd keményedni. Idővel ez a szulfát nem alakítható vissza aktív lemez anyaggá és az akkumulátor tönkremegy. Ez akkor is előfordul, ha az akkumulátor hosszabb ideig lemerült. A szulfátosodás az akkumulátorok meghibásodásának első számú oka. Az akkumulátor meghibásodásának második leggyakoribb oka a túltöltés. Az akkumulátorok túltöltése súlyos folyadék veszteséget a lemez korróziót okoz. A jó hír, hogy mindkét probléma elkerülhető némi odafigyeléssel és automata töltők használatával.