Lemerült akkumulátor? Hogyan bikázz be egy autót?
Előbb utóbb minden autóssal megtörténik, az autó nem indul! A legtöbb esetben a lemerült akkumulátor a hiba okozója. Az is lehet, hogy csak elfelejtetted lekapcsolni a lámpát vagy a rádiót, amikor sietve hazaértél vagy egyszerűen az esti mínuszok leszívtak az akkumulátort.
Tudtad, hogy -10°C-on az akkumulátor a teljesítményének csupán 65%-át tudja biztosítani?
Akkumulátor bikázása
Reggel munkába indulás előtt, gyorsan be kell indítani az autódat. Nincs idő hívni a szerelőt vagy várni az autómentőre. Ilyenkor kell bebikázni az autót. Azonban a járművek összekötésekor be kell tartani néhány fontos szabályt, nem utolsó sorban az összekötés sorrendjét. A jármű elektronikájának megóvása érdekében, fontos a megfelelő sorrend betartása a kábelek csatlakoztatásakor.
Egy jármű bikázásához először is szükségünk lesz egy másik járműre feltöltött akkumulátorral. A feltöltött akkumulátorral rendelkező jármű energiaforrásként szolgál.
Mielőtt ténylegesen belekezdenél a folyamatba, győződj meg róla, hogy a lemerült akkumulátor és a feltöltött segédakkumulátor azonos feszültség szinttel rendelkezik-e. A 12V feszültségű járműveket csak azonos feszültségű járművekkel szabad bikázni. Ugyanez vonatkozik természetesen a 24V-os akkumulátor feszültségű autókra is. A különböző feszültségek keveredése tönkre teheti mindkét jármű elektronikáját.
Ha megbizonyosodtunk az azonos feszültség szintekről, akkor úgy kell elhelyeznünk az autókat, hogy az indítókábel az egyik akkutól a másikig elérjen. Attól függően, hogy hol vagy érdemes a segéd járműnél bekapcsolni a vészvillogót.
Az indítókábel csatlakoztatásakor fontos megjegyezni a színeket és a sorrendet. Alapszabály: piros kábel a pozitív pólushoz és fekete kábel a földhöz vagyis az akkumulátor negatív pólusához. A kábelek rögzítésére fontos, hogy a piros kábelt először a lemerült akkumulátor pozitív pólusához csatlakoztassuk, majd a segéd akkumulátor pozitív pólusához. A pozitív pólus feletti piros burkolatról vagy a piros kábelről könnyen felismerhető.
Csak ezután csatlakoztassuk a fekete kábelt a feltöltött akkumulátor negatív pólusához, majd az indítókábel másik felét a lemerült akkumulátor negatív pólusához.
Ha minden fogyasztó ki van kapcsolva, például a légkondicionáló, lámpa és rádió akkor indítsuk be a segéd járművet majd várjuk 1-2 percet. Ezután beindítható a lemerült akkumulátorral rendelkező jármű is.
Néhány perc járatás után a kábelek eltávolíthatók fordított sorrendben. Először a fekete kábelt távolítjuk el a korábban lemerült akkumulátorról majd a segéd akkumulátorról. Ezt követően a piros kábelt a segéd akkumulátorról és végül a piros kábel másik felét a lemerült akkumulátorról.
A korábban lemerült akkumulátorral rendelkező autóval most már el lehet indulni, azonban érdemes szakszerű bevizsgálást kérni az akkumulátorra és az autóra is.
És akkor nézzük listába szedve, hogyan kell bebikázni egy autót:
- Akkumulátor feszültség szint ellenőrzés (12V/24V)
- Segédjármű megfelelő elhelyezése
- Vészvillogó bekapcsolása
- Klíma, lámpa, rádió és egyéb elektronikai eszközök kikapcsolása
- Piros kábel csatlakoztatása a lemerült akku pozitív pólusára
- Piros kábel másik felének csatlakoztatása a segéd akkumulátor pozitív pólusához
- Fekete kábel csatlakoztatása a segédakkumulátor negatív pólusához
- Fekete kábel csatlakoztatása a lemerült akkumulátor negatív pólusához
- Segéd jármű beindítása
- Lerobbant autó indítása
- Fekete kábel levétele a lemerült akkumulátor negatív pólusáról
- Fekete kábel levétele a segédakkumulátor negatív pólusáról